Blog

Yoga, Meditația, Rugăciunea – Studii științifice care le demonstreaza efectele benefice

Posted by:

Studii științifice care demonstrează efectele benefice ale practicii Yoga, al Meditației și al Rugăciunii asupra corpului și psihicului uman

Beneficiile terapeutice ale practicii yoga si ale meditatiei sunt acum recunoscute, in mod oficial, de catre literatura medicala de specialitate. Unul dintre ultimele studii in domeniu a fost realizat de cercetatorii de la Harvard, in perioada activitatii lor la Spitalul General Massachusetts (MGH). Ei au descoperit ca meditatia efectiv reconfigureaza materia cenusie a creierului in decurs de doar opt saptamani. Este primul studiu care atesta faptul ca meditatia produce transformari, in timp, asupra materiei cenusii.

Un alt studiu promitator a fost publicat recent de Institutul Benson-Henry pentru Medicina Mintii si a Corpului de la Spitalul General Massachusetts si Centrul Medical Israel Deaconess. Oamenii de stiinta au realizat primul studiu in care utilizarea raspunsului (reactiei) prin relaxare a fost examinat la pacienti cu Sindrom Iritabil Bowel (IBS) si cu Boala Inflamatorie Bowel (IBD). De asemenea, este prima cercetare care investigheaza efectele genomice asupra raspunsului prin relaxare la indivizi cu orice afectiune. Rezultatele au fost publicate in revista PLOS-ONE.

In ce priveste rugaciunea sau “vindecarea de la distanta”, constand in atentie umana directionata catre sistemele fizice, rezultate semnificative au fost obtinute. Cercetatorii de la Institutul HeartMath (Matematica Inimii) au demonstrat ca atunci cand o persoana se simte foarte bine si este plina de emotii pozitive, precum iubire, recunostinta si apreciere, bataile inimii acesteia transmit un mesaj criptat in campul sau electromagnetic, care are efecte pozitive asupra sanatatii si asupra corpului, in general. Factorii asociati cu constiinta umana (ganduri, sentimente, emotii, perceptii, intentii) au fost indelung analizati pentru a se observa cum influenteaza si interactioneaza cu lumea fizica.

Meditatia, yoga si rugaciunea sunt toate grupate in categoria clasificata in termeni medicali sub denumirea de “tehnici de raspuns prin relaxare”. Aceste tehnici au reprezentat subiectul catorva studii care au aratat in mod clar ca practica lor regulata are efecte fiziologice directe, influenteaza bataile inimii, tensiunea arteriala, stresul, anxietatea, consumul de oxigen etc. Prima oara, toate acestea au fost descrise de Herbert Benson, Director Emeritus al Institutului Benson-Henry.

Noul studiu, al afiliatilor Harvard de la Spitalul General Massachusetts si de la Institutul Benson-Henry pentru Medicina Mintii si a Corpului, a descoperit ca oamenii care au participat la “programul de raspuns prin relaxare” au avut nevoie de mult mai putine servicii medicale in anul ce a urmat, comparativ cu anul precedent. Harvard Gazette scrie ca tehnicile de raspuns prin relaxare, precum meditatia, yoga, rugaciunea, pot reduce necesitatea serviciilor medicale in proportie de 43%.

“Principala descoperire a studiului nostru este aceea ca programele care antreneaza pacienti sa produca raspunsul prin relaxare, indeosebi aceia indrumati la BHI, pot reduce in mod drastic utilizarea ingrijirii medicale. Aceste programe promoveaza starea de bine si, in mediul nostru de resurse limitate de ingrijire medicala, ar putea sa usureze povara sistemelor noastre de sanatate, cu minime costuri si fara niciun risc.” (James E. Stahl, principalul autor al studiului)

Cum a analizat echipa de cercetatori impactul interventiilor minte-corp in cadrul tehnicilor medicale moderne? Au adunat date de la oamenii care au participat la Programul de Rezilienta a Raspunsului prin Relaxare BHI, din ultimii opt ani. Dupa ce au studiat peste 4.000 de participanti, comparandu-i cu un grup tinta de aproape 14.000 de oameni, luand si alti factori in calcul, au descoperit ca participantii la proiect au avut cu 43% mai putina nevoie de ingrijiri si servicii medicale, dupa experimentul la care au luat parte.

“Eu gandesc asa: exista multe cai spre starea de bine, dar nu toata lumea este pregatita sa mearga pe o anumita cale, la un anumit moment dat. Din perspectiva sanatatii publice, e mai bine sa fim pregatiti sa oferim aceste instrumente oamenilor, sa le includa in rutina lor, decat sa asteptam ca ei sa aiba nevoie de aceste interventii. Din acest motiv, noi credem ca interventiile minte-corp, care sunt ieftine si mai ales lipsite de riscuri, ar putea fi introduse in ingrijirea preventiva obisnuita.” (Herbert Benson, fondator si Director Emeritus BHI)

Meditatia si tehnicile de meditatie au fost gresit intelese, de-a lungul timpului. Nu exista reguli anume, cum ca trebuie sa stai intr-o anumita pozitie si sa faci cutare exercitiu. Tot ce trebuie este sa dezvolti, sa cultivi o constiinta care observa si nu judeca senzatiile, sentimentele si starea psihica. Permite gandurilor si emotiilor sa vina si sa plece, ramanand cu atentia pe respiratie. Daca vei incerca sa-ti spui, sa te convingi sa nu gandesti, vei obtine exact efectul opus. Poti lucra asupra felului in care simti si asupra reactiei tale la propriile ganduri. Meditatia este similara unei stari psihice, iar omul poate produce frecventele neuronale ale celor care stau nemiscati in meditatie, fara ca macar sa mediteze propriu-zis.

Contact: Simona Dărăbant – 0740 175 185

Yoga și meditația produc modificări la nivel genetic – concluziile unor studii științifice

Yoga si meditatia pot face mai mult decat sa ne relaxeze pe moment. Un nou studiu sugereaza ca aceste practici, dar si alte tipuri de meditatie mindfulness, pot inversa efectele negative ale stresului si depresiei si schimbarile produse la nivel molecular, informeaza time.com.

In cadrul acestui studiu, publicat in jurnalul “Frontiers in Immunology”, cercetatorii britanici au analizat concluziile a 18 studii publicate anterior pe aceasta tema, la care au participat in total 846 de persoane.

Cercetarile au analizat efectele biologice ale meditatiei, exercitiilor yoga si practicilor de respiratie, Qi gong si Tai Chi, si au constatat ca aceste exercitii suprima expresia genelor care declanseaza inflamatia.

Inflamatia poate stimula pentru scurt timp sistemul imunitar si poate juca un rol protector impotriva infectiilor si leziunilor, conform autorilor studiului de fata. Insa in societatea noastra de astazi, in care stresul este in primul rand de ordin psihologic, raspunsul inflamator al organismului poate deveni cronic si poate afecta sanatatea atat pe plan fizic, cat si pe plan psihic.

Oamenii de stiinta au descoperit pe parcursul analizelor de specialitate faptul ca persoanele care obisnuiesc sa practice aceste activitati au avut in mod normal un nivel mai scazut de inflamatie si un numar scazut de proteine inflamatorii in organism.

Acest lucru arata ca “yoga a ajutat la inversarea semnelor ce apar la nivel molecular pe fondul stresului cronic”, arata cercetatorii, ceea ce se poate traduce intr-un risc considerabil scazut pentru dezvoltarea unui numar insemnat de boli.

Atat mediul inconjurator, cat si stilul nostru de viata, pot dicta ce tip de gene sunt active sau inactive, iar acest lucru are un efect semnificativ asupra riscului de imbolnavire, a longevitatii si caracteristicilor pe care le trasmitem mai departe generatiilor viitoare.

Evenimentele care ridica nivelul de stres din organism pot activa raspunsul genetic specific momentelor in care corpul trebuie sa se apere in mod intuitiv si raspunde, involuntar, prin intuitia de tipul “lupta sau fugi”. Acest tip de raspuns poate declansa o reactie in lant ce produce schimbari in organism pe fondul stresului si a genelor specifice, implicate in producerea proteinelor ce produc inflamatie.

“Desi meditatia este diferita de practicarea exercitiilor yoga sau Tai Chi, toate aceste activitati, practicate regulat, diminueaza activitatea genelor ce sunt in mod normal implicate in procesul de inflamatie al organismului.

Aceasta este un domeniu relativ nou de cercetare si este foarte probabil ca beneficii similare sa poata fi obtinute si prin intermediul schimbariii stilului de viata, precum si prin intermediul dietei. Pentru moment nu exista studii suficiente pentru a analiza modul in care yoga ne imbunatateste organismul la nivel molecular, prin comparatie cu alte tipuri de activitate fizica,” declara Ivana Buric, autoarea principala a studiului, doctoranda Universitatii din Coventry, Anglia.

Studiile efectuate pana in prezent ne arata, totusi, ca practicile dezvoltate pentru imbunatatirea relatiei minte-corp determina creierul sa controleze procesele ADN-ului ce conduc la imbunatatirea organismului atat pe plan fizic, cat si pe plan mental. Prin alegerea obiceiurilor sanatoase in fiecare zi, putem contribui la modelarea activitatii noastre genetice, conchide autoarea.

Contact: Simona Dărăbant – 0740 175 185

0

About the Author:

• Oameni Liberi, Formatori de Oameni Liberi, • Traineri autorizați (certificați de Ministerul Educației), • Profesori Yoga (certificați Yoga Alliance), • Traineri Aromatouch (certificați de dōTERRA), • Aromaterapeuți & Fitoterapeuți (certificați de Ministerul Muncii și Ministerul Educației), • dōTERRA Diamond Wellness Advocates, • Fondatori și Proprietari Spanda Prōject & Spanda Yoga.
  Te-ar putea interesa și următoarele articole