Simţul olfactiv – primul din cele 5 simţuri ale fiinţei umane

Posted by on Sep 11, 2018

Simţul olfactiv – primul din cele 5 simţuri ale fiinţei umane

 

Cu toţii suntem supuşi la o serie de influenţe, recepţionate pe diferite niveluri, de către organele de simţ. Cine nu a sesizat liniştea binefăcătoare la ţară, în amurg sau cântecul păsărilor din pădure, în contrast cu zgomotele unui mare oraş? Cine nu a respirat gol, prin toţi porii aerul pur al unei păduri sau de la ţărmul mării, nu s-a bucurat de mângâierea blândă a vântului, a soarelui, nu s-a înfiorat mergând desculţ pe iarbă, în contrast cu “sufocarea” hainelor şi a încălţămintei de zi cu zi?

 

 

Toţi sau aproape toţi am avut şi avem asemenea experienţe, dar din nefericire adeseori sunt prea scurte aşa încât putem afirma prin contrast că mai tot timpul suntem “bombardaţi” de stimuli nefaşti, dizarmonioşi, modul natural de a trăi devenind un “lux”. Consecinţele “traiului artificial” (nenatural) sunt vizibile la tot pasul, în forme mai mult sau mai puţin agravate, de la bolile cauzate de stress, la nervozitate, la controlul mai dificil asupra minţii, stările generalizate de disconfort psihic- etc. Acest “bombardament” cu stimuli artificiali, nefireşti fiinţei umane este mai sesizabil la nivelul auzului, simţului tactil şi văzului si mai ascuns (şi prin asta cu consecinţe mai grave) la nivel de gust şi miros. Într-adevăr, dacă privim atenţi la alimentaţia covârşitoarei majorităţi a oamenilor, vom observa că nici 25% din hrană nu mai este naturală, gusturile şi mirosurile originale ale produselor naturii fiind substituite de cele ale excitanţilor chimici. Examinând mirosurile cu care se confruntă omul zilelor noastre, vom constata că nici măcar 25% din ele nu mai sunt naturale sub avalanşa de deodorante, săpunuri, şampoane, aromatizate toate pe cale artificială. Aceste mirosuri artificiale, mult mai puternice, agresive, înlocuiesc toate mirosurile naturale ducând, putem spune, chiar la o pervertire a acestui simţ, manifestată la unii prin preferinţa pentru mirosuri din ce în ce mai stridente. Se pare că multe dintre maladiile secolului (şi migrena şi alergia sunt cele mai ilustrative în acest sens) sunt produse de influenţa nefastă a acestor excitanţi.

Related image

Soluţia, pentru a ne reeduca simţul olfactiv, care este intim corelat cu multe alte procese desfăşurate la nivel vital, psihic şi mental, ar fi selectarea mirosurilor, aşa cum selectăm şi alimentele, muzica pe care o ascultăm, imaginile pe care le privim etc. La fel ca în alimentaţie şi nu numai, este necesară revenirea la Natură, la sugestiile benefice pe care ea permanent ni le oferă şi prin intermediul simţului olfactiv.

Privite dintr-un anumit punct de vedere, procesele de percepţie în sfera olfactivă, sunt, indiferent dacă suntem conştienţi sau nu, procese de rezonanţă cu anumite energii vitale, psihice şi mentale. Modul acesta de a privi ne explică de ce un miros plăcut, natural, generează o senzaţie de bine, ne oferă o mică bucurie, în timp ce altele ne dezgustă, ne stresează, ducând uneori chiar la o stare de rău fiziologic. La acest nivel de percepţie ne putem da seama că o esenţă naturală conţine mult, din energia plantei din care provine, transferând sau amplificând în structura umană prin rezonanţă acest tip de energie, în timp ce mirosurile artificiale sunt relativ moarte, având doar calitatea de excitant cu toate consecinţele ce decurg de aici.

Simţul olfactiv este la fel de important ca celelalte patru simţuri (gust, văz, pipăit, auz), deşi este cel mai neglijat. Trebuie să devenim conştienţi că, la fiecare nivel, noi suntem sugestionaţi în permanenţă, armonios sau dizarmonios. Un miros frumos ne induce o stare armonioasă, aşa cum un copac cu flori ne impresionează şi ne generează o stare de fericire sau cum cântecul păsărilor ne induce o stare de bucurie.

Se pune problema să alegem influenţele la acest nivel de percepţie, măcar în măsura în care putem face acest lucru. Aceasta se înscrie în procesul de conştientizare şi reorientare în sens benefic a tot ceea ce se petrece în universul nostru lăuntric, pornind de la grosier la subtil.

O privire inedită asupra relaţiei între simţuri şi celalte funcţii ale fiinţei umane ne este furnizată de tradiţia yoghină iniţiatică. În viziunea yoghină se asociază fiecăruia din primii cinci centri energetici (chakras) unul din cele cinci simţuri. Astfel lui VISHUDDHA CHAKRA (centru subtil de forţă situat în zona gâtului) îi corespunde simţul auzului, lui ANAHATA CHAKRA (centru subtil de forţă situat în zona plexului cardiac) îi corespunde simţul tactil, lui MANIPURÂ CHAKRA (centru subtil de forţă situat la doua degete sub ombilic) îi corespunde simţul văzului, lui SWADHISTHANA CHAKRA (centru subtil de forţă situat cu trei degete deasupra clitorisului la femeie, şi în zona de inserţie a falusului la bărbat) îi corespunde simţul gustului, iar ultimei chakra-e, MULADHARA CHAKRA (centru subtil energetic situat la baza coloanei veretebrale, între anus şi sex) îi corespunde simţul mirosului. Deci, folosirea mirosului plantelor aromatice se adresează primului centru de forţă MULADHARA CHAKRA, numit şi “centrul rădăcină”.

Image result for chakra

 

Acest centru energetic conferă fiinţei priza de conştiinţă asupra existenţei concrete, în plan fizic controlând voinţa de a trăi, instinctul de conservare, starea de siguranţă lăuntrică, încrederea în sine la nivel fizic, dorinţa de acumulări materiale şi confort. În cazul unei dinamizări armonioase a centrului rădăcină, fiinţa umană este dotată cu perseverenţă, fermitate, constanţă, este abilă în ceea ce priveşte comportamentul în lumea fizică (concretă), este dotată cu o mare vitalitate şi rezistenţă, în cazul unei dinamizări dizarmonioase a acestui centru ele forţă, mai ales când este asociată şi cu o dominantă a fiinţei la acest nivel (mereu sau pe anumite perioade de timp), apare un comportament anormal şi stări negative aşa cum ar fi : lăcomia, lenea, somnolenţa, inerţia, încetinirea proceselor mentale, violenţa, avariţia, posesivitatea, egoismul acerb, ataşamentul fizic. Fără a fi pesimişti putem spune că oamenii, societatea acestui sfârşit de mileniu se confruntă într-o măsură foarte mare, covârşitoare uneori, cu problemele legate de dinamizarea dizarmonioasă a acestui centru energetic. În tradiţia yoga este considerată ca fiind foarte utilă o autoanaliză periodică, lucidă, atentă pentru a vedea care sunt propriile noastre deficienţe legate de acest nivel. Prin practicarea unor exerciţii specifice (întâlnite în practica Yoga ca şi în alte sisteme spirituale) se poate ajunge la armonizarea, rafinarea şi controlul energiilor subtile manifestate la nivelul lui MULADHARA CHAKRA. În paralel cu practica Yoga, ne putem folosi de binefacerile mirosurilor naturale pe care ni le oferă uleiurile esențiale 100% pure. De exemplu, pe parcursul ședinței noastre de Yoga putem difuza în încăperea în care practicăm uleiuri esențiale pure, care vor amplifica (se vor cumula cu) efectele benefice ale practicii Yoga. Putem chiar să alegem riguros uleiurile esențiale pe care le utilizăm pentru a obține un efect specific, pe care îl vizăm.

Fotografia postată de Dan Oros.

Acest centru energetic, MULADHARA CHAKRA, este una din porţile noastre de comunicare şi schimb de energie cu exteriorul, prin intermediul influxurilor subtile pe care le primim sau emitem. Asimilarea de energii subtile la acest nivel prin hrană, miros etc., care pot fi mai mult sau mai puţin bune, predominanţa unora sau altora din aceste energii, corelată cu capacitatea noastră de control (pe acest nivel), are drept rezultat o stare mai mult sau mai puţin armonioasă, resimţită vital, psihic şi menta!. Bineînţeles că noi putem fi conştienţi sau nu de existenţa şi de calitatea acestei energii subtile captate în flux continuu prin procese de rezonanţă în universul nostru lăuntric, la nivelul lui Muladhara chakra. De exemplu, mirosul frumos şi subtil al busuiocului pe unii îi lasă insensibili, alţii doar îl observă, alţii îl observă şi intră într-o stare de încântare (care şi ea poate fi mai mult sau mai puţin intensă), în timp ce alţii pot chiar să manifeste, o stare de rău fiziologic la contactul cu acest miros, care, dealtfel, este în mod obiectiv plăcut şi rafinat. Reacţia fiecăruia este dictată de starea de conştientă şi de armonie la acest nivel. Întotdeauna armonizarea la nivelul lui MULADHARA CHAKRA determină o percepţie obiectivă a energiilor subtile specifice, modulate în sfera de manifestare a simţului olfactiv.

(Prin noţiunea de energie subtilă se înţelege în acest context o anumită formă de energie, invizibilă vederii obişnuite, care hrăneşte şi susţine (acţionând prin procese de rezonanță la nivelul centrilor energetici), în mod nebănuit de cei mai mulţi oameni, diferitele procese care se desfăşoară în fiinţăț de la cele mai simple şi clar sesizabile la nivelul structurii fizice, până la cele mai complexe procese psihomentale.)

Lucrurile sunt, însă, mult mai complexe, mirosul intrând în procese foarte fine şi subtile cum ar fi cel al intuiţiei, de exemplu, şi aici avem câteva expresii uzuale care susţin perfect această afimaţie: “am mirosit ceva” sau “lauda de sine nu miroase a bine” şi exemplele ar putea continua. Este bine de ştiut că, anumite arome dau o emoţie mistică, în timp ce altele conferă protecţie în faţa entităţilor negative sau conferă anumite nuanţe trăirilor erotice. Astfel, folosite în mod inteligent, anumite arome ne pot întregi personalitatea. Putem asimila de la plante, prin rezonanţă, o parte din forţa si farmecul lor, amplificând lăuntric energia subtilă necesară armonizării fiinţei noastre pe multiple planuri, iar acest lucru ne poate fi obiectivat de cei din jur. Mirosul are deci o importanţă mult mai mare decât s-ar putea crede.

Te așteptăm cu drag în lumea mirosurilor pure, naturale, terapeutice de la doTERRA !

 

Ne poti contacta telefonic sau pe email: 

0740 175 185 – Simona

atma_ananda@spandaproject.ro

Contacteaza-ne daca esti interesat[a] de Uleiurile Esentiale sau de Oportunitatea doTERRA

 

Verificare